23 mei 2019

Logo’s zijn overal. Op kleding, op etenswaar, op telefoons en ga zo maar door. De hele dag worden we ermee geconfronteerd. Sommige logo’s zijn eenvoudig, zoals een woordmerk, en sommige zijn juist weer complex. Maar er is een ding dat de logo’s gemeen hebben: ze informeren allemaal waar een merk/bedrijf voor staat. Achter sommige logo’s gaat zelfs nog meer schuil, zoals een verborgen boodschap. In dit artikel bespreken we een aantal bekende merken met een logo met een verborgen boodschap. Zie je de boodschap voordat je de tekst leest? 

1.De ingang en uitgang van Subway

Zijn de pijlen in het logo van Subway je wel eens opgevallen? Ze staan voor de ingang en de uitgang van het restaurant. De kleuren spelen ook een grote rol: de groene kleur symboliseert het feit dat het bedrijf een voorstander is van gezond voedsel en alleen producten van goede kwaliteit levert, en het geel staat voor vreugde, optimisme en plezier.

  2. Van A tot Z bij Amazon

Amazon is misschien wel ’s werelds grootste online winkel. Het logo ziet er vrij simpel uit, maar veel mensen weten niet dat er een verborgen symboliek in het logo van Amazon verborgen is. De pijl van A tot Z geeft aan dat de website alles van A tot Z verkoopt. Deze pijl fungeert ook als een ‘glimlach’ en laat zien dat klanten tevreden zijn na het plaatsen van bestellingen.

  3. FedEx en de richting van de koers

Het logo van FedEx is wereldberoemd geworden door de verborgen betekenis. Het ontwerp heeft tientallen internationale prijzen gewonnen. In dit logo is gespeeld met de negatieve witruimte. Deze ruimte bevindt zich tussen de “E” en de “X” en vormt een pijl naar rechts. Deze verborgen pijl geeft de snelheid en nauwkeurigheid van de bezorgservice van het bedrijf weer.

  4. Toblerone en de verborgen beer

Het Zwitserse chocolademerk Toblerone heeft haar identiteit op een creatieve manier verwerkt in haar logo. Als je goed kijkt, dan zie je een verborgen beer op zijn achterpoten staan in een berg. De beer is het symbool van Bern, waar het bedrijf oorspronkelijk werd gevormd. De berg die is nagebootst is de bekende Zwitserse berg de Matterhorn.

  5. Verborgen wielrenner in de Tour de France

De Tour de France is een groot wielerevenement dat voornamelijk plaatsvind in Frankrijk. In het creatieve logo is een wielrenner verstopt. De wielrenner wordt gevormd door de letter “R” in het woord Tour. Het achterwiel wordt gevormd door de letter “O” en het voorwiel door een geel rondje. Het gele voorwiel weerspiegelt ook de prijs voor diegene die als eerst over de finish komt.

 6. Wikipedia en de ontbroken puzzelstukjes

Het logo Wikipedia heeft niet zozeer een verborgen betekenis, maar heeft wel een verborgen verhaal. Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom de bolvormige puzzel onderdelen mist? Het is vrij eenvoudig. Het doel van Wikipedia is om de meest volledige encyclopedie ter wereld te zijn. De ontbrekende puzzelstukjes geven het onvolledige karakter aan. Er zal namelijk altijd kennis beschikbaar komen dat nog niet is verwerkt door Wikipedia.

7. Hyundai en de tevreden overeenkomst

Het Zuid-Koreaanse autobedrijf Hyundai heeft op het eerste oog een cursieve “H” als logo, welke niet verwonderlijk staat voor Hyundai. Als je iets langer naar het logo kijkt, dan zie je – met een beetje hulp – dat er meer is. Het symboliseert namelijk dat twee mensen die elkaar de hand schudden na het afsluiten van een tevreden koopovereenkomst tussen de koper en Hyundai. Dit is precies wat Hyundai wil uitstralen naar haar klanten.

Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Wil je ook een logo laten ontwerpen of wil je een bestaand logo opfrissen? Dan kunnen wij helpen. Van begin tot eind denken wij graag met je mee, net zo lang tot je tevreden bent met het resultaat. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions.

 

FacebookTwitterLinkedIn