29 okt 2019

Een vaak gestelde vraag aan ons is: wat is nu een goede social media strategie? Als ondernemer ben je natuurlijk altijd bezig met groeien, verkopen en innoveren. Social media was een tijd een ondergeschoven kindje. Iets wat je er een beetje bij deed, als je tijd had en iets boeiends te melden had. Investeren in social media, laat staan de pagina’s laten bijhouden door een social media bureau? Dat werd gezien als overdreven of zonde van het geld. Alleen voorbehouden aan multinationals. Hoe anders is dat nu, in 2019.

Opvallen op social media hoort nu in de top 5 van belangrijke zaken voor een start-up. Ook de MKB ondernemers  hebben de truc door. Social media is waar je het product of dienst onder de aandacht brengt, waar je verkoopt en waar je laat zien wat je in huis hebt. Dit is lang niet altijd met zakelijke toon. Mensen willen ook graag de persoonlijkheid van de ondernemer zien. Ik heb mij als grafisch ontwerper altijd geïnteresseerd voor social media, vanaf het moment dat dit een feit werd.Vrij snel heb ik hier mijn beroep van kunnen maken. Nu maak ik al 8 jaar social media content voor bedrijven, zoals inhakers, motions, advertenties, Instagram wall en landingspagina’s. Met als doelstelling te verkopen, maar ook om bij te blijven en op te vallen. Dit is geen stilstaand leerproces, het is constant in beweging.

Dus als mensen mij vragen wat een socialmedia strategie is, dan is er in mijn ogen een basisproces die je kunt volgen. Een soort basisbeslag van een taart met vele ingrediënten. De trends volgen elkaar in een rap tempo op en als ondernemer is het soms bijna ondoenlijk om de adverteer tactieken bij te benen. De strenge regels van Facebook uit te dokteren en toch innoverend te blijven. Gelukkig heb je daar ook social media bureau’s voor, zoals Identimo. Die dit maandelijks bijhouden en zorgen dat je als bedrijf altijd blijft opvallen.

Hieronder een social media strategie die ik zelf toepas:

1.Weet wat je verkoopt

Vaak zie ik dat bedrijven om zich heenslaan met allemaal content, blogposts, inhakers en visuals. Dit is iets wat ze ergens anders hebben gezien. Of in dezelfde week  online gooien waarin ze zich ineens beseffen dat de sales een beetje instort. Dan wordt er dus als een gek gepost. Dit voelt vaak niet oprecht en authentiek en daar gaat het dan ook mis. Social media bijhouden is iets wat dient te worden voorbereidt en over moet worden nagedacht. In sommige gevallen is ad-hoc inhaken wel interessant, hieronder daarover meer.

2. Kijk een jaar vooruit

Als je weet wat je verkoopt  en welk product of dienst je onder de aandacht wilt zetten, dan wordt het tijd om een plan op te stellen en een contentkalender te creëren. Natuurlijk is social media constant in ontwikkeling, net zoals jouw bedrijf en moet er zeker heel veel spontaan worden gemaakt. Maar geloof mij dat er weken bij gaan zijn waarin je geen tijd of zin hebt om de pagina’s up to date te houden. Dan is het fijn als je met contentkalender gewerkt hebt en weet wat er gaat gebeuren

3.Wees spontaan

Ja, ik weet het. Dit punt is het tegenovergestelde van punt twee. Buiten je fantastisch goed bijgehouden en concreet geplande social media pagina’s, is de echte truc om te laten zien dat jij als ondernemer ‘present’ bent en de kans creëren om viral te gaan. Ofwel: ad-hoc in te haken. Voorbeeld hieronder is een inhaker die ik maakte voor HEMA op langste dag van het jaar (laten we deze dag zo lang mogelijk stretchen). Dit was op een heerlijke warme dag en was daarom dus duidelijk niet ingepland en voorbereidt. Deze post is zo lekker ontvangen dat de betreffende ligstoel binnen een dag uitverkocht was.

4.Heb geduld

Verwacht aub niet dat je na aanmaken van je zakelijke pagina het komende jaar uitverkocht bent, of met 4 keer vloggen een internet-succes wordt. Het heeft echt tijd en aandacht nodig. Met adverteren via Facebook en Instagram hetzelfde. Het is echt een proces van testen, doelgroep bepalen, kijken wat werkt en waar mensen op klikken. Als je dit proces en je doelgroep een beetje doorhebt, dan kun je hierop voortborduren. Hou daarbij ook rekening met de consequentie van posten. Eenmalig een paar maanden heel veel content delen en vervolgens maanden niets, dat werkt gewoon niet.

5.Heb budget

Het is niet gratis om iets te verkopen via social media. Hier is een sponsorbudget voor nodig. Heb je dit niet, dan moet je het geluk hebben om organisch opgepikt te worden door de doelgroep, maar deze kans is een stuk kleiner. Houd met budget rekening met de 10% regel. Dit betekend dat 10% van de lead die je wilt binnenhalen, je als budget dient beschikbaar te hebben. Als jij dus een feest organiseert waarbij een ticket 100 euro kost, dan moet je denken aan 10 euro per lead. Ook moet je een budget beschikbaar hebben voor het inhuren van een social media bureau. Bedenk dat het de investering zeker waard gaat zijn om dit professioneel aan te pakken.

Bekijk hier meer over onze social media pakketten. 

FacebookTwitterLinkedIn