06 maa 2020

Yes! Je hebt net een nieuwe onderneming opgestart. Je hebt je ingeschreven bij de KVK en je hebt een bedrijfsnaam bedacht. Misschien heb je nog geen bedrijfsnaam en ben je alvast opzoek naar een bureau die je daarbij kunt helpen. Maar wat nu? Zoveel aanbod! Voor wie moet je kiezen? En waarom hebben weinig bureaus hun prijzen op de website staan. Irritant! Je wilt gewoon snel schakelen en kunnen vergelijken welke de goedkoopste is of het meest aanspreekt.

Maar is het wel slim om ontwerpbureaus te gaan vergelijken op prijs?
Ben jij je aan het oriënteren op de verschillen in prijsklassen van reclamebureaus? Voorkom dan dat je blind kiest voor het bedrijf met de laagste tarieven. Probeer logisch na te denken over de hoogte van het bedrag en de uren die het kost. Sommige ontwerpbureaus vragen hele lage tarieven. Kijk dan goed naar het portfolio of dit echt is wat je wilt.

Een goede eerste indruk maak je maar 1 keer!
Je moet in 1 opslag kunnen zien wat dit bedrijf verkoopt, wat voor uitstraling het heeft en of je er mee wilt samen werken.

Een sterke huisstijl is goed doordacht en ontworpen. En dat kost tijd!
Een logo ontwerpen is moeilijker dan je denkt. Het is de truc om een sterk logo simpel en duidelijk te maken. Een logo is eigenlijk het belangrijkste van je bedrijf. Het is de basis en van daaruit ontwikkel je de huisstijl.

Wat dacht je van de website, je social media, folders, flyers, bedrijfskleding, bestickering van je auto of pand enzovoort. Dit alles wordt in dezelfde uitstraling ontworpen.

Dan nu natuurlijk de vraag: Wat kost een goede huisstijl?
In onze ogen: Minimaal € 1000,- euro ex btw. Alles daaronder moet je jezelf serieus afvragen of je daarmee je eigen bedrijf wel serieus neemt.

Hoe kom je aan dit bedrag?
Grafisch ontwerpers baseren hun prijzen vaak op uurtarief. Hoe meer ervaring en hoe sneller  ze kunnen werken hoe hoger het uurtarief. Een starter zal beginnen vanaf 50 euro per uur. En een senior minimaal 75 euro per uur. Voordeel van een senior is dat ze sneller werken en veel ervaring hebben. Voordeel van een starter: Je helpt iemand meters maken. Dit duurt in verhouding vaak langer.

Waarop is een uurtarief gebaseerd voor grafisch ontwerpers:
Als een ontwerper zijn financiën goed op orde wil hebben zijn dit de percentages waar rekening mee gehouden moet worden die van het uurloon afgaan:

Wij zijn in de berekening uitgegaan van een ontwerper 40 uur per week werkt
(die overigens nooit helemaal gefactureerd kunnen worden vanwege acquisitie, administratie, klantcontact etc. Minimaal 10 uur p.w. ben je zeker bezig met andere zaken die niet te factureren zijn).

Let op: Hierbij zijn nog niet eens de vaste lasten meegerekend zoals kantoorkosten, verzekeringen, software, reiskosten etc!

Een ontwerper bepaald dus aan de hand van de tijd die ze er mee bezig zijn de prijs voor een huisstijl.

Hoeveel uur heeft een ontwerper nodig?

  • Doelgroep onderzoek en concurrentieonderzoek (erg belangrijk!) 2 uur
  • Kleurenonderzoek 1 uur
  • Schetsfase eerste ideeën worden hier bedacht en geschetst 4 uur
  • Uitwerking van 3 logo voorstellen 2 uur
  • 1 logo wordt uitgekozen
  • Na akkoord: Logo wordt toegepast op verschillende huisstijlelementen. Ja dit hoort er ook bij! Denk aan het ontwerp van een visitekaartje, briefpapier, envelop, complimentscard en huisstijl toepassen in een presentatie. 2 uur
  • Nu word het huisstijl handboek opgemaakt waarin uitgelegd staat welk lettertype je moet gebruiken, wat de kleurcodes zijn, hoe je het logo moet plaatsen, welke bestanden je waarvoor nodig hebt etcetera. 2 uur

Totaal 13 uur. En dit is echt minimaal!

Hier is nog niet bij meegerekend:

  • Advies voor drukwerk welk papier soort past bij jouw huisstijl?
  • Aanpassingen in ontwerp
  • Klantcontact (Afspraak met klant om de huisstijl door te nemen, telefonische afspraken)

Nu hebben wij je een beetje inzichtelijk proberen te maken hoe onze prijzen bepaald worden. Is dit helder en hebben wij jou al je vragen kunnen wegnemen over de prijs? De volgende stap is nu:
Omschrijf zo duidelijk mogelijk wat jouw bedrijf inhoudt welke visie je voor ogen hebt en wat je wilt uitstralen.

Houd in je achterhoofd: een ontwerper hoeft geen affiniteit te hebben met jouw branche. Dit is ook gelijk een veelgestelde vraag. Daar is het doelgroeponderzoek voor nodig. En daarnaast: een goede ontwerper kan zich in elk vakgebied inleven.

Zit je eraan te denken om een logo te laten ontwerpen voor jouw onderneming?
Wij ontwerpen al ruim 12 jaar logo’s voor verschillende soorten bedrijven, diensten en producten. Wij streven hierbij altijd naar het tijdloze van een goed sterk logo.

Bekijk ons portfolio hier.

Wil je vrijblijvend een kopje koffie drinken op ons kantoor om te praten over een huisstijl ontwikkeling voor jouw bedrijf?

Let’s meet!
Laat in ons contactformulier je gegevens achter en wij bellen je terug voor een afspraak.

 

Of bel ons op 020-7579090

FacebookTwitterLinkedIn